1
دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
2
عضو هیئت علمی گروه اقتصادکشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان،
چکیده
سیب یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در جهان است که کشورهای زیادی در زمینه تولید و صادرات آن فعالیت میکنند، که ایران هم در زمینه تولید و صادرات این محصول قابلیت لازم را دارد. هدف از این مقاله بررسی ساختار رقابتپذیری در بازار جهانی سیب و همچنین جایگاه ایران در این بازار با استفاده از رویکرد رگرسیونی و همچنین شاخص هرفیندال است. به همین منظور و برای تعیین عوامل مؤثر، از دادههای سری زمانی برای دوره زمانی (2011-1974) استفاده گردیده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد قیمت صادراتی، مقدار تولید داخلی تأثیر منفی معنیدار و نرخ ارز واقعی تأثیر مثبت و معنیدار در بر دارد. همچنین نتایج شاخص هرفیندال برای محصول سیب در دوره مورد بررسی بازار رقابتی را نشان میدهد. با توجه به پتانسیل ایران در زمینه تولید و صادرات سیب، میتواند با برنامهریزیها و سیاستگذاریهای مناسب در راستای تولید و صادرات این محصول جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی کسب کند.